Po schodoch, pod prahom

11. ledna 2014 v 13:11 | Ari |  Téma týždňa a iné vykecávanie
Nie, nejdem tu rozoberať známu pesničku od Richarda Müllera. Ide tu skôr o tú druhú časť názvu. Chcela by som vám totiž predstaviť podprahovú reklamu.
Určite ste o nej už počuli, alebo ste ju počuli, či videli.
S podprahovou reklamou sa totiž môžeme stretnúť v podstate všade. Je to totiž útok na naše mysle.
Čo je to teda vlastne podprahová reklama?
Podprahová reklama; podprahové signály sú zmyslové podnety pod hranicou vedomého vnímania. laicky povedané, reklama, ktorú si nevšimneme, ale naše podvedomie ju zaznamená a vyvolá to v nás niekedy celkom neopodstatnenú potrebu mať ten ktorý predmet,...
Alebo, môže ísť aj o zvýšenie záujmu v o predmet priamo v reklame predmetu. Inými slovami, ide o veci zakamuflované v obrazových reklamách, najčastejšie ide o veci, so sexuálnym podnetom, alebo u alkoholu (samozrejme aj inde, ale u alkoholu najčastejšie) aj o veci spájané so strašielnou tématikou.

Kde sa to s podprahovou reklamou začalo?
Celý tento kolobeh, teórie, odborné štúdie a mnohé ďalšie články (podobne ako ten môj), videá a iné dôkazné materiály začal v roku 1957 James Vicary, ktorý svojou štúdiou vyvolal veľký rozruch. Tvrdil, že počas šiestich týždňov premietania filmu "Piknik" doňho umiestnil reklamy Pite CocaColu a jedzte popcorn. Následne sa mal údajne zvýšiť predaj Coly a Popcornu.
Na základe tejto štúdie bola podprahová reklama zakázaná v USA, Veľkej Británii aj Austrálii.
V roku 1962 však Vicary priznal, že výsledky štúdie si len vymyslel. Podprahová reklama však naďalej zostávala a aj zostáva aktuálnou témou. A to aj vďaka ďalšiemu vedcovi. Wilson Brian Key je autorom množstva kníh o povedomí a bol to on, kto objavil trebárs už vyššie vyobrazeného muža s erekciou alebo msrtku v kockách ľadu na reklame s alkoholom. Práve on dokázal, akú moc má na podvedomie človeka tlačená reklama.
Kde všade sa s touto reklamou môžeme stretnúť alebo sme sa s ňou už stretli?
Úplne všade. Táto reklama je všade! A často neslúži len na zvýšenie predaja pukancov v kine.
Napríklad v USA, pri prejave Georgea Busha (fakt sa to píše takto?), keď poočas jeho prejavu boli veľmi krátko zobrazované slová "Bureucrats" a "Rats". V preklade "Byrokrati" a "Krysy".
Podobne tomu bolo aj vo Francúzsku, počas volieb, keď bola v televízii, vždy na krátky moment vysielaná fotografia kandidáta Françoise Mitterranda. Ten voľby potom vyhral.
Samozrejme, ani ešte vtedajšia ČSSR nebola ukrátená a o podprahové reklamy. Asi najznámejším príkladom je moment, keď sa v seriály Pojďte pane, budeme si hrát v epizóde Jak jeli k vode objavila reklama "Hlasujte pro mír!"

Ak vypnem televíziu, tak budem chránený
Omyl! Podprahová reklama nie je iba v televízii. Ako už som vyššie spomínala, nájdete ju aj v tlači, či na obaloch. Okrem už vyššie spomínaných príkladov môžem spomenúť aj ďaľšiu nechválne známu reklamu na CocaColu, ktorá podobne ukrýva svoje posolstvo v kockách ľadu.
A ani zrušením tlače sa stále tejto reklamy nezbavíme. Pretože táto reklama je skrátka všade. Ako ďalší známky príklad mi poslúži projekt Pepsi Coly z 90. rokov zvaný "cool can", v ktorom išlo o zmodernizovanie plechovky. Ale však, keď ste dve tieto plechovky od pepsi coly dali na seba, dostali ste slovo Sex. Výrobcovia tvrdia, že išlo čisto iba o náhodu, ale mnoho autorov týchto konšpirácií si stojí za svojím.
A len tak mimochodom, dokázali by ste v tomto nevinnom obrázku nájsť slovo sex?

Tak si vypichnem oči a mám pokoj
Zasa zle!Podprahová reklama je aj v hudbe. Známym dokazovateľom tejto teórie je Hale Becker, ktorý vo svojom obchodnom dome púšťal zákazníkom na spríjemnenie nákupov hudbu, do ktorložil dve vety a to: "Som čestný" a "Nebudem kradnúť". Behom pol roka klesol počet krádeží o 75%.
Ďaľším podporcom teórie o podprahovej reklame pomocou zvukov je austrálan David John oates, ktorý tvrdí, že prehratím ľudskej reči pospiatku sa môžeme dozvedieť to, čo rečník skutočne myslí. Takto našiel skryté odkay v mnohých prejavoch či piesňach. Najčatsješia je údajná propagácia marihuany a satanizmu.
Napríklad v piesni Help od Beatles, keď sa tam spieva "I know that I just need you like" po spiatky to znie ako "now he uses marijuana".

A tak to bolo aj mnohých ďalších piesňach od Beatles, alebo s Beatles spojenými (viď video)
Ďaľšou, veľmi známou a pre dnešok poslednou ukážkou je pesnička od Led Zeppelin Stairway to Heaven. Pri tejto teórii je totiž možné dojsť k tomu, že Led Zeppelin touto pesničkou vzívajú Satana.
Záver
Samozrejme, v dnešnej dobe sa nedá veriť ničomu, takže v podstate je celý tento článok iba jedna dlhá konšpiračná teória poslietaná z kopy iných rôznych článkov. Ale môže to byť celé aj pravda. Na internete sa nájde veľa videí, ktoré vám budú dokazovať, že všetko, čo som tu napísala je pravda. Ale, dôležité je, že táto reklama nemá nijaký vplyv na zdravie a tak sa nemusíme obávať jej vplyvu. pri najhoršom začneme mať zrazu nezastaviteľnú chuť kúpiť si CocaColu :)

 


Komentáře

1 alape alape | E-mail | Web | 12. ledna 2014 v 4:03 | Reagovat

V obrázku jsem slovo sex nenašla, takže tam bude pěkně zakamuflované, že? Existuje nějaký obrázek, kde je to zvýrazněné?
Jinak s článkem souhlasím, podprahovky jsou všude ... :-(

2 Ari Ari | Web | 12. ledna 2014 v 11:09 | Reagovat
3 alape alape | E-mail | Web | 12. ledna 2014 v 14:34 | Reagovat

[2]: No joo, už to vidím, díky (já to hledala daleko menší v těch šlahounech :-D  :-D )

4 Ivanitko Ivanitko | Web | 15. ledna 2014 v 11:07 | Reagovat

Dobrá článek. Sex jsem taky nenašla prostě jsem dívala někam mimo. Podprahová reklama by mohla být dobrá jen by se to nesmělo znenužívat, což se děje. Bohužel. Ale jinak fajn článek.

5 Adelaine Adelaine | Web | 15. ledna 2014 v 11:11 | Reagovat

Tohle je všude, hlavní v tom moderním popu je podpráhových reklam a zpráv pozpátku šíleně. Je to hrozný, ale co člověk nadělá? Nic.

6 angelikam angelikam | Web | 15. ledna 2014 v 14:30 | Reagovat

Ten nadpis je výstižný, tiež som videla pár videí, najmä tie odkazy v hudbe...fúha, až ma zamrazilo. Aspoň vidno, aké nedostatky má ľudský mozog a akú výhodu majú tí, ktorí to vedia využiť.

7 Micka/baterka103 Micka/baterka103 | Web | 15. ledna 2014 v 16:44 | Reagovat

Opravdu moc pěkný a zajímavý článek. Ano, určitě souhlasím že takových podprahových reklam je všude plno. Taky proč když už na to někdo přišel to nevyužít? Akorát by to podle mne šlo určitě i lépe než propagováním výrobků a tak... Ale co naděláme.

8 Natalie/Surynka Natalie/Surynka | Web | 15. ledna 2014 v 17:56 | Reagovat

Výborný článek. Rozsahově tak akorát, doplněn o spoustu fotek, videí a tedy o názorné ukázky. Hezky "polopaticky" vysvětleno, takže by se snad neměl najít, člověk, který by to pochopit neměl. :-)

O podprahové reklamě jsem už slyšela, ale nikdy jsem se nad tím nijak nezamýšlela a až s tímhle článkem jsem si nejen na podprahovou reklamu znovu vzpomněla, ale zároveň si i ucelila myšlenky kolem ní a názor na ni.

Jsem ochotná těmto konspiracím věřit o podprahové reklamě věřit :-) :D

9 zoomini zoomini | Web | 15. ledna 2014 v 18:32 | Reagovat

To je šokující. Jinak pěkný článek :-)

10 Ari Ari | Web | 15. ledna 2014 v 19:46 | Reagovat

[6]: Presne toto inšpirovalo aj mňa a preto som sa rozhodla napísať o tom, aby si pokiaľ možno ľudia z toho niečo zobrali :) I keď je pravda, že tento problém nemôžeme nijak ovplyvniť

11 Pio Pio | E-mail | Web | 15. ledna 2014 v 20:56 | Reagovat

Jako zajímavý. Určitě to je pravda ty obrázky...ale...chtěla bych vidět ty lidi co skládaj pisničku tak, aby zněla tak jak chtějí pozpátku :D A jak si podprahově mozek převede písničku tak, aby jsi slyšel pozpátku? :D
Trochu mám se skládáním zkušenosti a je to pěkná makačka, ikdyž to chceš složit jen v běžným režimu :) Takže tak.

12 Ari Ari | Web | 15. ledna 2014 v 21:15 | Reagovat

[11]: Práve že, v tom ide v zložitosti o to, že ten človek to robí len podvedome (teraz myslím pesničky) a neuvedomuje si, že pospiatky vzýva satana alebo tak, proste pri skladaní na to myslel, alebo tak...... Samozrejme, je to len konšpirácia, a nič z toho nemusí byť pravda :-) ale bohužiaľ, nie som žiadna psychologička, ani mozgologička ani nič podobné, takže nedokážem vysvetliť, ako si to mozog vie previesť, alebo čo.

13 Ari Ari | Web | 15. ledna 2014 v 21:17 | Reagovat

[5]: Bohužiaľ, mi si to ani neuvedomujeme, i keď je pravda, že skúmanie týchto podprahových reklám mi aspoň čiastočne otvorilo oči.... Aj keď to nemusí byť pravda

14 Normální člověk Normální člověk | 15. ledna 2014 v 22:55 | Reagovat

Podprahové reklamy rozhodně existujou. Ale to o tý hudbě- to je fakt přehnaná fantazie...

15 Ari Ari | Web | 16. ledna 2014 v 14:35 | Reagovat

[14]: Opakujem už po x-miliónte, ja som to nevymyslela, iba vychádzam z faktov, ktoré mi boli poskytnuté... A kto vie, možno nás podprahová reklama v hudbe skutočne ovplyvňuje...Ja trebárs už odkedy som začala písať ten článok nepočúvam nič iné ako Stairway to Heaven od Led Zeppelin

16 lufi-peace lufi-peace | E-mail | Web | 23. ledna 2014 v 13:06 | Reagovat

Zajímavý článek. Nikdy by me nenapadlo, že se podprahová reklama objevuje tak často.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.